Closed
허명욱 (b.1966)은 회화, 설치, 비디오 등 다양한 장르를 통해 ‘시간의 엄중성’을 기록한다. 작가에게 시간이 만들어 내는 흔적과 색은 사물 또는 존재가 겪는 소멸에 대한 성찰을 투영할 수 있는 최적의 매개물이다. 옻칠은 작가의 사유를 숙성시키는 가장 이상적인 표현 매체이다.
작가는 서양화의 일반 페인팅 도료가 아닌 옻칠을 택하게 된 지난 2008년 이후부터 현재까지 작가 즉, 인간이 설정한 인위적인 시간과 또 이와 대조를 이루는 자연에 의해 소멸로 향하는 시간, 그리고 이들이 함께하는 총체적인 시공간의 표현을 추구한다. 옻이라는 천연 재료의 특수성이 낳은 특유의 ‘간색’은 채도가 높은데, 작가는 캔버스뿐 아니라 자체 제작한 금속 화판 위에 오랜 시간을 두고 각각의 다양한 색들을 서로 중첩시키는 행위를 반복했다. 그 중첩된 흔적들은 화면 위 양분화된 영역들을 가로지는 경계에서 가시화되고 관람객으로 하여금 시간의 무게를 경험케 한다.
허명욱은 외연적인 에너지의 표출보다는 자기 정화를 위한 수행의 태도라 할 만큼 수십 개의 다른 색깔을 같은 자리에 켜켜이 올림으로써, 사물의 현상적 측면이 아닌 본질을 보는 시선에 접근한 작가의 독창적 회화 표현을 보여준다.
Huh Myoungwook (b.1966) has been recording the “austerity of time” by a wide range of mediums including lacquer paintings, installation, video, and photograph. Traces and color that time leaves behind are something formative that allows us to reflect on the end and extinction of an object or existence, while lacquer is the most idealistic medium that enables his inspiration to grow inside.
Artist Huh, since 2008, the year when he started to use Korean lacquer instead of paint, has sought inclusive expression of time and space which may artificially be materialized by humans and at the same time is headed towards extinction in the course of nature. The color growing dense because of intrinsic nature of natural materials called “lacquer” gets adjusted to metal canvas that the artist made on his own as well as to canvases in general until it takes on a variety of colors. Such overlaid traces are visualized in the boundary traversing upon the polarized domains of the plane, inviting the audience to experience the weight of time.
Hur’s pictorial expression shows the perception of the essence apart from the phenomenal aspect of the object by applying layers of multiple colors on same site as in painting asceticism for purifying oneself rather than expressing denotative energy.