학고재 갤러리에서는 오는 4월 13일 진 마이어슨(인천, b.1972) 개인전 '노 디렉션 홈No Direction Home'을 개최한다. 이번 전시는 학고재에서 열리는 작가의 두 번째 개인전으로 총 열 점의 신작을 선보인다. 4m에 이르는 대형 작품 스테이지다이브(2015)도 포함한다. 전시 제목 '노 디렉션 홈'은 팝계의 살아있는 신화로 남은 밥 딜런이 2005년 발표한 곡가사다. 작가는 우연히 이 가사를 들으며 자신의 삶과 작품을 봤다고 한다. 그는 인천에서 태어나 네 살 때 미국으로 입양되었다. 사람들이 '너는 어디서 왔니?'라고 물을 때 방향을 잃고 쉽게 대답하지 못했다. 그의 작품 역시 엉켜있거나 휘몰아치는 형상을 하고 있다. 관객들은 작품 앞에서 시작과 끝이 어딘지 방향을 잃고 한참 응시하게 된다.
진 마이어슨은 우리가 살아가고 있는 현실 그 자체를 표현하는 작품을 제작해왔다. 그의 작품은 작가가 현대사회에 문제를 제기하기 위한 소재와 그 소개에 반응하는 인간의 정신적 반응작가는 CG기술을 회화에 접목시킨 작업 방식의 선구자로 널리 알려졌다. 손 스케치를 포토샵 등 프로그램으로 변형시켜 새로운 이미지를 만들고, 그 이미지를 캔버스에 회화로 옮기는 방법이다. 그는 이 제작과정을 통해 각 작품에서 느껴지는 힘과 속도를 조절할 수 있다고 말한다. 덧붙여, 포토샵 등 프로그램을 직접 조작하여 이미지를 변형 시키는 것은 퍼포먼스 성격을 갖는다.
진 마이어슨은 1972년 대한민국 인천에서 태어나 미네소타 근교에서 자랐다. 그는 1995년 미니애폴리스 컬리지 오브 아트에서 학사 학위, 1997년 펜실베이니아 아카데미 오브 더 파인아트에서 석사 학위를 취득했다. 마이어슨은 뉴욕과 파리에서 작가로서의 커리어를 쌓았고 현재 한국과 홍콩을 오가며 활동하고 있다. 그는 런던 사치갤러리에서 열린 '회화의 승리', 브뤼셀의 반헤어런츠 아트 컬렉션에서 열린 '집 안에서의 장애', 부산비엔날레의 '진화 속의 삶'(기획: 타카시 아즈마야), 뉴욕 소더비 S|2에서 열린 '한숨과 눈물' (기획: 블라드미르 로이펠드), 그리고 가장 최근에는 베이징 M 우즈에서의 '보편성으로서의 회화'(기획: 로빈 펙햄) 등의 획기적인 그룹 전시에서 두각을 드러낸 바 있다.
Hakgojae Gallery is pleased to present No Direction Home, an exhibition of new work by the American artist Jin Meyerson, opening on April 13th at Hakgojae Gallery, Seoul, Space 1. This will be Meyerson’s second solo exhibition with the gallery and features ten new paintings, including Stagedive (2015- 2016), his latest monumental large-format piece. No Direction Home will be accompanied by a new catalogue with an introduction by the artist and an essay by David C. Hunt.
A pioneer of using CG technology in concert with painting, Jin Meyerson has focused much of his practice over the past twenty years on the intersection between optical perception and personal psychology, using analog hand-drawn sketches in tandem with various forms of imaging software to distort, stretch, invert, mirror, recolor, and otherwise assimilate layer upon layer of photographic source material in order to modulate the force, speed, and clarity in each of his paintings.
Typically imbued with a quasi-documentary impulse, Meyerson radically alters the initial photographs’ tone and frequency – what the critic David Joselit calls “its texture of transmission” – lending it a mysterious valence that short-circuits received ideas not only of originality, authenticity, and even copyright, but of photo-journalistic claims to historical veracity couched in the avowed impartiality of the witness.
Shortly after 2005, in order to distance himself from the bundled tools of branded software, Meyerson began to produce a wider range of effects by manipulating his original sketches manually, most notably by printing them, and in turn dragging or spinning those prints across the bed of a scanner, thus accomplishing similar glitch effects but tying them to performative actions rather than digital simulations of the same. The wide variance in mood from painting to painting, ranging from ambient ferocity to torrential chaos, suggests a centrifugal meaning both spinning outward into a generalized multiplicity, while simultaneously splitting off into discrete narrative threads of the viewer’s own devise – a new twist on the reverie/reality matrix.
Needless to say, there are no suggestive absences in a Jin Meyerson painting, only sggestive presences.
Jin Meyerson was born in Incheon, South Korea in 1972 and grew up in rural Minnesota. He received his BFA from the Minneapolis College of Art and Design in 1995, and his MFA from the Pennsylvania Academy of Fine Arts in 1997. Meyerson is currently based in Hong Kong and Seoul after beginning his career in New York and Paris. His work has been featured prominently in such landmark exhibitions as The Triumph of Painting, Saatchi Gallery, London; Disorder in the House, Vanhaerents Art Collection, Brussels; Living in Evolution, The Busan Bienniale, (curated by Takashi Azumaya); Hue & Cry, Sotheby’s S|2, New York, (curated by Vladimir Restoin Roitfeld); and most recently Full of Peril and Weirdness: Painting as a Universalism, M WOODS, Beijing, (curated by Robin Peckham).