(1969- )
1969년 중국 황스에서 태어나 1981년도부터 가정교사 카이 에르헤에게 유화를 배웠다. 1991년도에 후베이미술학원 유화과를 졸업한 후, 1993년 베이징 이스트 빌리지에 합류하여 〈펀·마류밍〉 연작을 본격적으로 발표하기 시작했다. 같은 해 영국의 듀오 아티스트 길버트 & 조지와의 만남을 계기로 〈길버트 & 조지와의 대화〉(1993)를 완성하기도 했다. 1998년도에는 나체로 만리장성을 걷는 퍼포먼스 〈펀·마류밍 만리장성을 걷다〉를 통해 국제 미술계에 널리 알려졌다.
20대에 아시아와 유럽, 미국 등 세계 무대를 누비며 작품을 선보였다. 런던 차이니즈 컨템포러리, 일본 후쿠오카 아시아 미술관, 베이징 화이트박스 미술관, 서울 및 상하이 학고재 등 세계 유수의 기관에서 개인전을 개최한 바 있다. 30세 되던 해에 제48회 베니스비엔날레(1999)에 초청받았으며 이듬해에는 제3회 광주비엔날레(2000)에 참가했다. 뉴욕 P.S.1 현대 미술센터, 샌프란시스코 현대미술관 등 국제적으로 명망 높은 기관의 단체전에 다수 참여했다. 지난해 뉴욕 구겐하임미술관에서 열린 대규모 단체전 《1989년 이후의 예술과 중국》(2017)에서 작품을 선보이기도 했다. 런던 테이트컬렉션, 일본 후쿠오카 아시아미술관, 일본 오사카 국립국제미술관, 부산시립미술관 등에서 작품을 소장하고 있다.
Ma Liuming graduated from the Department of Oil Painting at Hubei Institute of Fine Arts in 1991. He followed Wang Guangyi and moved to Beijing and ultimately became part of Beijing East Village in 1993. This particular town started to earn reputation as an art district for young artists. With Ma Liuming and Zhang Huan as central figures, East Village became a center point for China’s avant-garde experimental art. They introduced performance art to Chinese society where various ideologies and preferences did not receive any respect. Especially, Ma Liuming has created an alter ego in his performances and told stories of issues of sexual ambiguity between men and women, appearance and true existence, and identity crisis. By creating a preposterous work that frankly talks about propositions of compulsive culture in China, he received full attention from all around the world.
After 2000, Ma Liuming returned to painting. His works include: series where it criticizes the identity of Chinese art by portraying an adult’s face with a child’s body together; series is a record of exploration of natural state of human body; series captures a moment in his performance onto canvas. One of his painting technique, 漏畵法, where paint is pushed from behind of mesh canvas, creating unique textures on the surface of the canvas, and with light penetrating, it creates a surreal scenery. Ma Liuming continuously asks questions targeting relationships between the past and the present, man and woman, adult and child, artist and audience, the subject and the other. His works can be seen as a mirror reflecting on the growth of Chinese contemporary art.